Forma
Projekt.
Organizator
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
Adresaci
Nauczyciele uczący przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, tj.: matematyki, biologii, chemii, geografii i fizyki, wszystkich typów szkół w województwie świętokrzyskim zainteresowani podniesieniem kompetencji w zakresie metodyki nauczania.
Opis formy
Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji metodycznych nauczycieli biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki w zakresie efektywności procesu dydaktycznego, wzbogacenie warsztatu pracy oraz wymiana doświadczeń.
Cele szczegółowe:
- poznanie dwunastu zasad skutecznego nauczania;
- poznanie elementów oceniania kształtującego oraz ich wpływu na uczenie się uczniów;
- nabycie umiejętności formułowania celów lekcji i kryteriów sukcesu;
- nabycie umiejętności udzielania informacji zwrotnej;
- poznanie wybranych narzędzi krytycznego myślenia oraz rozwijających kreatywność uczniów na lekcjach;
- nabycie umiejętności wykorzystania wybranych metod, technik i narzędzi wspierających proces uczenia;
- nabycie umiejętności wykorzystania metod kreatywnego rozwiązywania problemów w procesie nauczania;
- uświadomienie roli i znaczenia pytań oraz poleceń na lekcji;
- nabycie umiejętności formułowania pytań na lekcji stymulujących myślenie uczniów (uwzględnienie taksonomii Blooma);
- poznanie technik zadawania pytań sprzyjających zaangażowaniu uczniów;
- poznanie strategii pracy z błędem i ich wykorzystanie w procesie nauczania;
- ukazanie roli i znaczenia metody eksperymentu i metody nauczania przez badanie
- w procesie nauczania;
- przygotowanie uczestników szkolenia do projektowania zadań badawczych dla uczniów rozwijających ich zainteresowania matematyką i naukami przyrodniczymi;
- uświadomienie roli i znaczenia rozwijania u uczniów umiejętności uczenia się.
Realizowane treści
- Moduł 1. Zasady skutecznej edukacji.
- Moduł 2. Elementy oceniania kształtującego wspierające proces uczenia się.
- Moduł 3. Rozwijanie myślenia krytycznego i kreatywności uczniów.
- Moduł 4. Metody nauczania, techniki i narzędzia wspierające proces uczenia się.
- Moduł 5. Konstruktywne dyskusje i pytania na lekcji stymulujące myślenie uczniów.
- Moduł 6. Wykorzystanie błędów uczniowskich w nauczaniu.
- Moduł 7. Eksperymenty i zadania badawcze.
Szkolenia w ramach projektu będą realizowane w formie czterech kursów blended learningowych:
- Jak uczyć, żeby nauczyć biologii i chemii?
- Jak uczyć, żeby nauczyć fizyki?
- Jak uczyć, żeby nauczyć geografii?
- Jak uczyć, żeby nauczyć matematyki?
Każdy kurs obejmuje 46 godz. dydaktycznych, w tym:
- 42 godz. dydaktyczne zajęć stacjonarnych – 7 spotkań po 6 godz. dydaktycznych
- w siedzibie ŚCDN w Kielcach, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42;
- 4 godz. dydaktyczne zajęć e-learningowych – praca samodzielna uczestników szkolenia w aplikacji Microsoft Teams – opracowanie scenariusza zajęć lub karty pracy.
Warunki ukończenia:
- uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych wybranego kursu blended learningowego – wymagane co najmniej 80% godz. zajęć;
- uczestnictwo w zajęciach e-learningowych – opracowanie scenariusza zajęć lub karty pracy z wykorzystaniem zasad myślenia krytycznego;
- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej.
Miejsce
- ŚCDN w Kielcach, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42;
- platforma Microsoft Teams.
Harmonogram
Nazwa kursu |
Terminy zajęć, liczba godzin dydaktycznych |
||||||
Jak uczyć, żeby nauczyć biologii |
17 września |
24 września |
1 października |
29 października |
26 listopada |
17 grudnia |
28 stycznia |
Jak uczyć, żeby nauczyć fizyki? |
19 listopada |
3 grudnia |
10 grudnia |
14 stycznia |
21 stycznia |
18 lutego |
4 marca |
Jak uczyć, żeby nauczyć geografii? |
19 listopada |
3 grudnia |
10 grudnia |
14 stycznia |
21 stycznia |
18 lutego |
4 marca |
Jak uczyć, żeby nauczyć matematyki? |
19 listopada |
3 grudnia |
10 grudnia |
14 stycznia |
21 stycznia |
18 lutego |
4 marca |
Rejestracja/zgłoszenie
Należy zalogować się w Systemie Obsługi Szkoleń ŚCDN.
Nazwa kursu |
Kod formy |
Jak uczyć, żeby nauczyć biologii i chemii? |
|
Jak uczyć, żeby nauczyć fizyki? |
|
Jak uczyć, żeby nauczyć geografii? |
|
Jak uczyć, żeby nauczyć matematyki? |
Koszt
Udział w projekcie jest bezpłatny.
Kontakt
Kierownik projektu: Ewa Kwiecień, tel. 41 362 45 48, w. 143; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Konsultanci współodpowiedzialni za realizację projektu
Nazwa kursu |
Prowadzący |
Kontakt |
Jak uczyć, żeby nauczyć biologii i chemii? |
Anna Matałowska |
tel. 41 362 45 48, w. 126; |
Jak uczyć, żeby nauczyć fizyki? |
Małgorzata Grzegorczyk |
tel. 41 362 45 48, w. 121; |
Jak uczyć, żeby nauczyć geografii? |
Ewa Kwiecień |
tel. 41 362 45 48, w. 143; |
Jak uczyć, żeby nauczyć matematyki? |
Mariola Kosztołowicz |
tel. 41 362 45 48, w. 126; |