Od 1 października 2022 r. Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach realizuje projekt „CHOPIN – language learning in sCHools: Preferably Immersive and billiNgual”, w skrócie CHOPIN. Cyfrowa edukacja oraz nauka języków obcych są w pewnym sensie jak rodzeństwo. Realizacja działań w projekcie CHOPIN ma za zadanie polepszyć wymiar praktycznego doskonalenia nauczycieli krajów partnerskich poprzez implementację metody zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (CLIL) z elementami wirtualnej rzeczywistości (VR).
Projekt realizowany jest w ramach programu Erasmus+ sektora Edukacja szkolna – akcja. Partnerstwa na małą skalę: KA210-SCH.
Czas trwania projektu: piętnaście miesięcy.
Okres realizacji projektu: 1 października 2022 r. – 1 stycznia 2024 r.
Numer identyfikacyjny projektu: 2022-1-PL01-KA210-SCH-000083282.
Wartość całkowita projektu: 60 000,00 EURO.
Język projektu: angielski.
Opis projektu
„CHOPIN – language learning in sCHoOls: Preferably Immersive and billiNgual”
Organizatorzy
- Województwo Świętokrzyskie, Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach (Polska);
- C.P.SERV LIMITED (Cyprus).
Adresaci
Wsparciem objęci zostaną nauczyciele zainteresowani wdrażaniem cyfrowych rozwiązań dwujęzycznych na wszystkich poziomach edukacyjnych.
Cel główny
Rozwijanie zawodowych, osobistych i cyfrowych umiejętności nauczycieli w zakresie nauki języków obcych oraz wykorzystania VR.
Cele szczegółowe
- Włączenie nowoczesnej rzeczywistości wirtualnej (VR) w proces doskonalenia nauczycieli realizujących działania dwujęzyczne.
- Urozmaicenie metodyki nauczania języka obcego poprzez wykorzystanie aktywizujących metod pracy w tym VR.
- Kształtowanie u uczniów umiejętności HOTS (Higher Order Thinking Skills) w oparciu o LOTS (Lower Order Thinking Skills).
Rezultaty
- Opracowanie poradnika pedagogicznego dotyczącego wykorzystania nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela.
- Opracowanie, testowanie i walidacja modelu szkoleniowego CHOPIN (w tym SAMR, TPACK, BLOOM, DIGCOMPEDU).
- Organizacja warsztatów lokalnych (dla maksymalnie stu nauczycieli z pięciu szkół regionalnych) przeznaczonych dla nauczycieli chcących wprowadzić rozwiązania CLIL wzbogacone o media cyfrowe (w szczególności VR).
- Opracowanie wybranego scenariusza dotyczącego historii UE z wykorzystaniem VR/WebVR w tym oprogramowania.
- Organizacja międzynarodowych warsztatów szkoleniowych dla nauczycieli na poszczególnych etapach edukacyjnych.
- Opracowanie zasobów oraz europejskiej platformy cyfrowej w celu wsparcia i poprawy praktyki nauczycieli CLIL.
- Wyposażenie nauczycieli stosujących metodę CLIL w niezbędną wiedzę i umiejętności do tworzenia własnych materiałów.
Wypracowane rozwiązania zostaną sprawdzone w zrzeszonej szkole partnerskiej – Zespole Szkół Społecznych im. M. Reja w Kielcach: https://www.spoleczna.edu.pl/.
Kontakt
Izabela Krzak-Borkowska, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Działania ŚCDN
- Powołanie zespołu projektowego.
- Opracowanie logotypu projektu.
- Przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli (teren wiejski – Szkoła Podstawowa im. T. Kościuszki w Nizinach; teren miejski – Zespół Szkół Społecznych im. M. Reja w Kielcach).
- Przeprowadzenie szkolenia pracowników ŚCDN w Kielcach odpowiedzialnych za opracowanie scenariuszy dwujęzycznych z zachowaniem metodyki CLIL oraz Z wykorzystaniem gogli Oculus.
- Zapoznanie autorów scenariuszy z metodologią lekcji dwujęzycznej – omówienie schematu tworzenia scenariuszy, ich upowszechniania – CLILstore.
- Opracowanie przewodnika zarządzania projektem w oparciu o wniosek aplikacyjny.
- Rozpoczęcie prac nad przewodnikiem metodycznym dla nauczycieli z zakresu wykorzystania CLIL (ang. hard vs soft), taksonomii Blooma, SAMP, TPACK, DigCompEdu, 5C, LOTS and HOTS.
- Rozpoczęcie prac nad aplikacją VR dotyczącą historii Unii Europejskiej, która ma być wirtualną przestrzenią do realizacji opracowanych scenariuszy dwujęzycznych.
- Utworzenie na potrzeby projektu strony na Facebooku: https://www.facebook.com/profile.php?id=100085847454192
- Utworzenie strony internetowej dotyczącej realizacji działań projektowych: https://www.scdn.pl/projekty/projekty-miedzynarodowe/1166-projekt-chopin-language-learning-in-schools-preferably-immersive-and-billingual
- Opracowanie artykułu CLIL-owy nauczyciel i wirtualna dwujęzyczność opublikowanego w „Inspiracjach. Piśmie Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach” 2022, nr 1−2, s. 25−26 [online:] https://www.scdn.pl/images/stories/inspiracje/insp2022/Inspiracje 2022_nr 1-2.pdf
- Udział w comiesięcznych zebraniach projektowych o charakterze międzynarodowym.