Jeden język ustawia Cię w korytarzu życia. Dwa języki otwierają każde drzwi po drodze.
– Frank Smith
I tak właśnie mając na uwadze realia dzisiejszej rzeczywistości, Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach zaprasza nauczycieli językowców oraz nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, na wszystkich poziomach edukacyjnych, do udziału w projekcie Nauczanie Dwujęzyczne. ŚCDN od pięciu lat realizuje działania projektowe poświęcone propagowaniu wdrażania rozwiązań dwujęzycznych. W naszych konferencjach, seminariach i warsztatach w każdym roku szkolnym biorą udział dziesiątki świętokrzyskich nauczycieli. Coraz więcej szkól zwraca się z prośbą o wspieranie ich działań we wdrażaniu innowacji jaką jest dwujęzyczność.
Charakterystyka
Kolejna edycja projektu Nauczanie Dwujęzyczne w roku szkolnym 2020/2021 przyjmie następującą strukturę:
Kongres
Specjalnymi gośćmi będą:
Dr Grzegorz Śpiewak
O dwujęzyczności niedwuznacznie.
Co to znaczy być osobą dwujęzyczną w XXI wieku? Jakie realne korzyści daje dwujęzyczność? A może niesie jakieś zagrożenia rozwojowe? Czy wczesna dwujęzyczność może zaszkodzić w rozwoju języka ojczystego? A może nawet opóźnić rozwój ogólny dziecka? Kto i jak powinien rozwijać dziecko dwujęzyczne? Czy i jaką rolę powinni odgrywać native speakerzy? A jaką polscy angliści, wychowawcy i rodzice? Czy lepiej mówić do dziecka po angielsku z polskim akcentem czy nie próbować, żeby nie nabrało złych nawyków?
Dr Artur Stępniak
Stan prawny i faktyczny edukacji dwujęzycznej na wszystkich szczeblach oświaty w Polsce w dobie zmian systemu szkolnictwa.
Program webinarium:
14.00 - Otwarcie webinarium.
Jacek Wołowiec, Dyrektor Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
14.15 - O dwujęzyczności niedwuznacznie.
Dr Grzegorz Śpiewak, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i University of Essex. Stypendysta Fundacji Sorosa i Fundacji Batorego. Wykładowca (1992–1999), adiunkt (2000–2011), dyrektor ds. praktycznej nauki języka angielskiego i CLIL (2010-2011) w Instytucie Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2011 do 2015 wykładowca w programie on-line MATESOL w nowojorskiej uczelni the New School.
15.15 - Projekt Nauczanie Dwujęzyczne w roku szkolnym 2020/2021.
Izabela Krzak - Borkowska, Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
15.30 - Stan prawny i faktyczny edukacji dwujęzycznej na wszystkich szczeblach oświaty w Polsce w dobie zmian systemu szkolnictwa.
Dr Artur Stępniak, przewodniczący Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Dwujęzyczności BILINGUIS, przez 7 lat dyrektor Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej Smart School w Zamościu, od 2 lat dyrektor Niepublicznej Szkoły Podstawowej Gaudeamus w Warszawie, absolwent Instytutu Filologii Angielskiej KUL, wykładowca na Wydziale Pedagogicznym UW. Jeden z prekursorów i największych entuzjastów we wprowadzaniu edukacji dwujęzycznej w polskich szkołach - zarówno w teorii, jak i w praktyce.
16.30 - Podsumowanie spotkania – wnioski związane z wyzwaniami świętokrzyskiej szkoły w kontekście wdrażania rozwiązań dwujęzycznych.
Kongres objęli honorowym patronatem
- Marszałek Województwa Świętokrzyskiego.
- Świętokrzyski Kurator Oświaty.
- Starostwo Powiatowe w Kielcach.
- Bilinguis Ogólnopolskie Stowarzyszenie Dwujęzyczności.
- Fundacja REJ - Rozwoju Edukacji Językowej.
Miejsce
Platforma ZOOM - link umożliwiający udział w webinarium, zostanie przesłany wszystkim zalogowanym w dniu poprzedzającym wydarzenie.
Termin
9 października (piątek) 2020r. godz. 14.00
Rejestracja/zgłoszenia
Należy zalogować się w Systemie Obsługi Szkoleń ŚCDN.
Koszt
Forma bezpłatna.
Kontakt
Izabela Krzak-Borkowska, tel.: 41 362 45 48 w. 143, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Cele projektu
- Aktualizacja wiedzy dotyczącej modelu i procedur związanych z wdrażaniem dwujęzyczności.
- Utworzenie płaszczyzny wymiany doświadczeń, współpracy i wzajemnego wsparcia dla szkół i nauczycieli zaangażowanych w nauczanie dwujęzyczne.
- Wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli wdrażających nauczanie dwujęzyczne w placówkach na terenie województwa świętokrzyskiego.
Oferta
Oferta szkoleniowa na rok szkolny 2020/2021
Moduł I - Świętokrzyski Kongres Dwujęzyczności
Kongres będzie miał charakter webinarium.
Program szkolenia obejmował będzie części wykładowe.
Moduł II - CLILowa szkoła XXI w - wspomaganie szkół i placówek realizujących edukację dwujęzyczną w projekcie Nauczanie Dwujęzyczne.
Celem formy będzie aktualizacja wiedzy dotyczącej modelu i procedur związanych z wdrażaniem dwujęzyczności.
Wspomaganie obejmować będzie:
- Spotkania stacjonarne z dyrektorem szkoły.
- Spotkania stacjonarne z radą pedagogiczną.
- Zajęcia e-learningowe.
- Wykorzystanie metod aktywizujących.
Wśród zrealizowanych obszarów tematycznych będą:
- Podstawowe informacje dotyczące edukacji dwujęzycznej.
- Podstawy prawne tworzenia i funkcjonowania szkoły z oddziałem dwujęzycznym.
- Przygotowanie szkoły do prowadzenia edukacji dwujęzycznej – diagnoza.
- Współpraca nauczycieli przedmiotu i języka obcego.
- Praca na lekcji w odniesieniu do zasady 5C.
- Materiały dydaktyczne na lekcji dwujęzycznej.
- Ocenianie.
- Ewaluacja.
Po dokonaniu rejestracji, opracowany zostanie indywidualny grafik spotkań z Dyrekcją oraz gronem pedagogicznym.
Koszt udziału szkoły w projekcie zostanie skalkulowany przed podpisaniem umowy dla każdej szkoły indywidualnie.
Cykl przypadający na 1 szkołę obejmuje 20 godzin dydaktycznych.
Moduł III – Kurs blended learningowy Szkolne Inkubatory Dwujęzyczności w projekcie Nauczanie Dwujęzyczne.
Celem formy będzie wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli wdrażających nauczanie dwujęzyczne w placówkach na terenie województwa świętokrzyskiego.
Poniżej charakterystyka warsztatów przewidzianych do realizacji.
Cykl warsztatów obejmuje 16 godzin dydaktycznych (8 stacjonarnych + 8 online)
Moduł IV - Dwujęzycznie zakręceni – sieć współpracy i samokształceniaCelem formy będzie utworzenie płaszczyzny wymiany doświadczeń, współpracy i wzajemnego wsparcia dla szkół i nauczycieli zaangażowanych w nauczanie dwujęzyczne.
Poniżej charakterystyka sieci:
Pierwsze zajęcia e-learningowe (5/11/ 2020):
- Konstruowanie programów nauczania SOFT CLIL dla klas I-III oraz IV-VI.
- Podstawa programowa a działania dwujęzyczne o charakterze nieformalnym;
Drugie zajęcia e-learningowe ( 14/01 2021):
- Testy predyspozycji językowych – ćwiczenia
- Tworzenie materiałów dwujęzycznych – ćwiczenia.
Trzecie zajęcia e-learningowe (4/03/2021):
- Tworzenie scenariuszy lekcji dwujęzycznej z wykorzystaniem otwartych zasobów.
Czwarte zajęcia e-learningowe (18/05/2021):
- SMART – analiza zajęć dwujęzycznych.
Zajęcia stacjonarne 10/06/2021:
- Podsumowanie projektu Nauczanie Dwujęzyczne.
- Wręczenie certyfikatów oraz zaświadczeń.
Moduł V - Obserwacje lekcji - wizyty w oddziałach dwujęzycznych w szkołach na terenie województwa świętokrzyskiego.
Założeniem III Modułu jest wymiana doświadczeń i dobrych praktyk przekładająca się na opracowanie banku materiałów wykorzystywanych w nauczaniu dwujęzycznym.
Kursy językowe
1. Konwersatorium: Mówimy po angielsku.
ADRESACI: Nauczyciele pragnący doskonalić sprawność mówienia w języku angielskim.
Celem formy jest przygotowanie nauczycieli do sprawnego posługiwania się językiem angielskim w mowie. Wspomaganie nauczycieli przygotowujących się do egzaminów na certyfikaty językowe na różnych poziomach.
Kierownik formy: Ewa Witczyńska.
2. Fonetyka dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej
ADRESACI: Nauczyciele wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej, którzy uczą bądź mają uczyć języka angielskiego w przedszkolu lub klasach I–III szkoły podstawowej.
Celem formy jest doskonalenie wymowy języka angielskiego nauczycieli uczących w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
Kierownik formy: Sławomir Sobocki.
3. Kurs przygotowujący do egzaminu Cambridge FCE.
ADRESACI: Kurs skierowany jest do osób przystępujących do egzaminu Cambridge FCE z języka angielskiego – wymagany poziom B2.
Celem formy jest kompleksowe przygotowanie słuchaczy do egzaminu zdawanego w formie pisemnej i ustnej.