Jeśli pragniesz doskonalić swoje umiejętności analizy źródeł historycznych przydatnych w pracy z uczniem w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, zapraszamy do udziału w projekcie. Spotkania prowadzone będą przez nauczycieli konsultantów, nauczycieli doradców metodycznych we współpracy z przedstawicielami Archiwum Państwowego w Kielcach, Delegatury Instytutu Pamięci Narodowej w Kielcach i Muzeum Historii Kielc.
Projekt
Forma
Projekt.
Organizatorzy
- Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach;
- Delegatura Instytutu Pamięci Narodowej w Kielcach;
- Muzeum Historii Kielc;
- Archiwum Państwowe w Kielcach.
Adresaci
Nauczyciele historii szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa świętokrzyskiego oraz wszyscy zainteresowani tematyką projektu.
Realizowane treści
- Widokówka ciekawym źródłem historii.
- Drzewo genealogiczne – źródła do tworzenia nie tylko własnej genealogii.
- Fotografia jako źródło w historii najnowszej.
- Mapa lub plan jako źródła historyczne.
Miejsce
- platforma Microsoft Teams;
- Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42.
Termin
- październik 2022 r. – maj 2023 r. – realizacja projektu;
- listopad 2022 r. – kwiecień 2023 r. – spotkania online;
- do 19 maja 2023 r. – oddanie zadania wykonanego przez uczniów;
- 29 maja 2023 r. – konferencja podsumowująca.
Rejestracja/zgłoszenia
Należy zalogować się w Systemie Obsługi Szkoleń ŚCDN.
Koszt
Udział w szkoleniach realizowanych w ramach projektu jest bezpłatny.
Kontakt
Maria Bednarska, tel. 41 362 45 48 w. 113; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Opis formy
Ideą realizacji projektu jest doskonalenie kompetencji nauczycieli, którzy będą wykorzystywali nabyte umiejętności do prowadzenia ciekawych zajęć dydaktycznych dla lepszego przygotowania uczniów do egzaminów zewnętrznych oraz do IV Wojewódzkiego Konkursu z Historii dla uczniów szkół podstawowych województwa świętokrzyskiego.
Celem projektu jest doskonalenie umiejętności analizy źródeł historycznych przydatnych w pracy z uczniem w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, w tym przygotowanie ich do rozwiązywania zadań maturalnych.
Cel ten wpisuje się w wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej na poziomie podstawowym i rozszerzonym z zakresie analizy i interpretacji historycznej: „Uczeń rozpoznaje rodzaje źródeł i ocenia przydatność źródła do wyjaśniania problemu historycznego” oraz zgodnie ze wskazaniami dotyczącymi tworzenia narracji historycznej: „Uczeń dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z różnych źródeł wiedzy”. Odnosi się również do egzaminów zewnętrznych, które w proponowanych zadaniach sprawdzają umiejętność analizy i interpretacji źródła historycznego. W informatorze o egzaminie maturalnym w wymaganiach ogólnych podano: „II. Analiza i interpretacja historyczna. Zdający: 1) analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epok i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego; [...] ocenia przydatność źródła do wyjaśnienia problemu historycznego. III. Tworzenie narracji historycznej. Zdający: dostrzega problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego; dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane z różnych źródeł wiedzy”.
Cele realizacji projektu wynikają również z diagnozy potrzeb i uzupełniają lukę w ofercie skierowanej do nauczycieli szkół ponadpodstawowych województwa świętokrzyskiego przygotowanej przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
Zaproponowane spotkania dla nauczycieli poświęcone będą różnym rodzajom źródeł: widokówka, drzewo genealogiczne, fotografia, mapa lub plan. Wszystkie cztery spotkania przebiegać będą w podobnej formule, a każde z nich zostanie zrealizowane we współpracy z inną instytucją kultury i edukacji.
Podczas spotkań online omówimy poszczególne warstwy szczegółowej analizy wybranego źródła oraz sposoby ukierunkowanej pracy z uczniami. Przedyskutujemy i poddamy analizie przykładowe zadania maturalne. Spotkania prowadzone będą przez nauczycieli konsultantów, nauczycieli metodyków we współpracy z przedstawicielami różnych instytucji edukacyjnych – Delegatury Instytutu Pamięci Narodowej w Kielcach, Archiwum Państwowego w Kielcach, Muzeum Historii Kielc.
Spotkanie pierwsze to wykład na temat widokówki jako ciekawego źródła historii, szczegółowa analiza wybranych widokówek oraz widokówka w zadaniach maturalnych.
Spotkanie drugie rozpocznie wykład na temat drzewa genealogicznego jako źródła do tworzenia nie tylko własnej genealogii, dokonana zostanie szczegółowa analiza drzewa genealogicznego oraz przedstawione zostaną przykłady genealogii w zadaniach maturalnych.
Spotkanie trzecie poświęcone będzie fotografii – źródłu w historii najnowszej, analizie wybranych fotografii oraz fotografii w zadaniach maturalnych.
Spotkanie czwarte z wykładem na temat mapy lub planu jako źródeł historycznych to szczegółowa analiza wybranych map lub planów oraz mapa i plan w zadaniach maturalnych.
Spotkania dla nauczycieli będą również okazją do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie pracy ze źródłem historycznym.
Chcemy też zaproponować Państwu zadanie dla uczniów, które można wykonać przez cały czas trwania projektu, a złożyć go do dnia 19 maja 2023 r. w formie skanu wraz z opisem na adres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. Zadanie będzie polegało na odnalezieniu najstarszej widokówki z miejsca lub okolic zamieszkania, która będzie również fotografią i miała znamiona genealogii. Należy dokonać jej opisu i skan przesłać do Świętokrzyskiego Centrum doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
Harmonogram
Termin |
Tematyka |
Instytucje |
Konsultacje online |
8 listopada 2022 r. |
Widokówka ciekawym źródłem historii – wykład |
Muzeum Historii Kielc, |
16 listopada 2022 r. |
15 grudnia 2022 r. |
Drzewo genealogiczne – źródła do tworzenia nie tylko własnej genealogii – wykład |
Archiwum Państwowe |
19 grudnia 2022 r. |
20 lutego 2023 r. |
Fotografia jako źródło w historii najnowszej – wykład |
Delegatura Instytutu |
28 lutego 2023 r. |
27 kwietnia 2023 r. |
Mapa lub plan jako źródło historyczne – wykład, |
Archiwum Państwowe |
9 maja 2023 r. |
29 maja 2023 r. |
Cztery źródła w przestrzeni miejskiej – gra miejska – konferencja podsumowująca |
IPN – Przystanek Historia, |
– |