Metodologia STEAM łączy w sobie różne dziedziny nauki i życia. Opiera się na wielopłaszczyznowej analizie problemów, z którymi mamy do czynienia na co dzień. W edukacji STEAM, podobnie jak w życiu, kiedy spotykamy się z sytuacją trudną, zaczynamy ją poznawać pod różnym kątem i analizować po to, aby znaleźć jak najlepsze rozwiązanie. Wówczas korzystamy z naszych doświadczeń i sięgamy po nową wiedzę z matematyki, sztuki, inżynierii, biologii, chemii czy fizyki. Zapraszamy do udziału w projekcie, który wprowadzi uczestników zajęć w metodykę prowadzenia zajęć wykorzystujących metodologię STEAM.
Forma
Projekt.
Organizator
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
Adresaci
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, którzy chcą wprowadzić edukację STEAM-ową do zintegrowanych zajęć edukacyjnych.
Opis formy
Głównym celem projektu jest promowanie edukacji STEAM-owej w szkołach jako metody kształcenia uczniów w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Naszym założeniem jest wspólne wypracowanie scenariuszy zajęć, które będą wykorzystywały problemowe sposoby pracy z dziećmi. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym opisem projektu i zachęcamy do dołączenia do STEAM-owej społeczności ŚCDN.
Do projektu mogą zgłosić się nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, którzy po ukończeniu szkolenia będą realizować ze swoimi uczniami w szkole STEAM-owe zajęcia, a następnie ich uczniowie zaprezentują efekty pracy na konferencji podsumowującej realizację projektu „STEAM-owa szkoła 2022/2023”.
Etapy realizacji projektu:
- cykl szkoleń przygotowujących nauczycieli do realizacji STEAM-owych zajęć;
- opracowanie scenariuszy STEAM-owych zajęć;
- konsultacje wspierające nauczycieli;
- realizacja STEAM-owych zajęć w szkołach zgodnie z opracowanym scenariuszem;
- prezentacja efektów STEAM-owych zajęć w szkołach;
- prezentacja efektów realizowanych zajęć podczas konferencji podsumowującej projekt „STEAM-owa szkoła 2022/2023”;
- opracowanie i opublikowanie przykładów dobrych praktyk.
Tematyka szkoleń dla nauczycieli
Moduł 1. STEAM w teorii – zajęcia stacjonarne, 6 godz. dydaktycznych:
- założenia projektu „STEAM-owa szkoła 2022/2023”;
- kompetencje przyszłości;
- STEAM jako sposób kształcenia;
- zalety STEAM;
- etapy realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych;
- przykłady STEAM-owych projektów edukacyjnych.
Moduł 2. STEAM w praktyce – zajęcia stacjonarne, 8 godz. dydaktycznych:
- jak uczyć STEAM-owo?;
- scenariusz STEAM-owych zajęć;
- analiza przykładowych scenariuszy STEAM-owych projektów edukacyjnych;
- tworzenie prototypu projektu oraz jego testowanie – praktyczne przykłady;
- obudowa teoretyczna STEAM-owego projektu edukacyjnego.
Moduł 3. STEAM-owy narzędziownik – zajęcia stacjonarne, 6 godz. dydaktycznych:
- wybrane techniki i metody nauczania;
- TIK w STEAM.
Moduł 4. Projektowanie STEAM-owych zajęć – zajęcia e-learningowe, 10 godz. dydaktycznych:
- opracowanie scenariuszy STEAM-owych projektów edukacyjnych.
Moduł 5. Sposoby ewaluacji i prezentacji STEAM-owych projektów – zajęcia stacjonarne, 4 godz. dydaktyczne:
- przygotowanie uczniów do prezentacji projektu. Przykłady narzędzi ewaluacyjnych wykorzystywanych w STEAM-owych projektach edukacyjnych;
- sposoby opracowania opisu dobrej praktyki;
- sposoby prezentacji efektów realizacji projektów.
Efekty realizacji
- Nauczyciele zostaną przygotowani do realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych:
- nabędą umiejętność projektowania STEAM-owych zajęć;
- poznają narzędzia i aplikacje niezbędne w realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych;
- doświadczą w praktyce trudów realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych.
- Zostaną opracowane autorskie scenariusze STEAM-owych projektów edukacyjnych w liczbie równiej liczbie szkół uczestniczących w projekcie, które zostaną opublikowane jako przykłady dobrych praktyk na stronie Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
- W każdej szkole uczestniczącej w projekcie zostanie zrealizowany co najmniej jeden STEAM-owy projekt edukacyjny, który zakończy się szkolną prezentacją efektów jego realizacji.
- Zostaną przygotowane filmowe relacje ze szkolnych prezentacji.
- Wybrane projekty zostaną zaprezentowane przez zespoły uczniów na konferencji podsumowującej realizację projektu „STEAM-owa szkoła 2022–2023”.
- Przygotowana zostanie publikacja w formie poradnika dla nauczycieli dotycząca STEAM-owej edukacji. W publikacji m.in. zostaną zamieszczone autoryzowane scenariusze STEAM-owych projektów edukacyjnych opracowane przez nauczycieli uczestniczących w projekcie „STEAM-owa szkoła 2022–2023”.
- Nauczyciele, którzy ukończą cykl szkoleniowy, opracują scenariusz STEAM-owego projektu edukacyjnego oraz zrealizują w szkole STEAM-owy projekt według przygotowanego scenariusza otrzymają „Certyfikat STEAM-owego Nauczyciela 2022–2023”.
- Każda szkoła, która zrealizuje co najmniej jeden STEAM-owy projekt edukacyjny i przekaże filmową relację ze szkolnej prezentacji efektów realizacji projektu otrzyma „Certyfikat STEAM-owej szkoły 2022–2023”.
Warunki ukończenia projektu
- aktywne uczestnictwo w cyklu szkoleń wspierających nauczycieli w realizacji STEAM-owych projektów;
- opracowanie i przekazanie kierownikowi projektu scenariusza STEAM-owego projektu edukacyjnego;
- zrealizowanie z uczniami w szkole STEAM-owego projektu edukacyjnego;
- zorganizowanie szkolnej prezentacji efektów projektu zrealizowanego z uczniami;
- przygotowanie i przekazanie kierownikowi projektu filmowej relacji ze szkolnej prezentacji STEAM-owego projektu edukacyjnego;
- udział w konferencji podsumowującej projekt;
- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej.
Uczestnicy projektu „STEAM-owa szkoła 2022/2023”, którzy spełnią powyższe warunki, otrzymują:
- zaświadczenie o ukończeniu formy doskonalenia „STEAM-owa szkoła 2022–2023”;
- certyfikat „STEAM-owy Nauczyciel 2022–2023” wręczany na konferencji podsumowującej realizację projektu;
- szkoła, w której uczestnicy projektu „STEAM-owa szkoła 2022–2023” spełnią powyższe warunki otrzyma certyfikat „STEAM-owa szkoła 2022–2023”.
Terminy
- 9 października 2022 r. – 30 kwietnia 2023 r. – realizacja projektu;
- do 30 listopada 2022 r. – opracowywanie scenariuszy STEAM-owych projektów edukacyjnych, konsultacje;
- 30 listopad 2022 r. – ostateczny termin przekazania scenariuszy w wersji edytowalnej (Word) na adres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.;
- 1 grudnia 2022 r. – 16 marca 2023 r. – realizacja STEAM-owych zajęć lub STEAM-owych projektów edukacyjnych w szkole;
- do 17 marca 2023 r. – szkolna prezentacja efektów realizacji STEAM-owych zajęć lub projektów;
- 24 marca 2023 r. – ostateczny termin przekazania filmowej relacji ze szkolnej prezentacji STEAM-owego projektu; dostarczenie płyty CD do ŚCDN, p. nr 23, Katarzyna Pluta;
- do 14 kwietnia 2023 r. – wytypowanie zespołów, które zaprezentują swoje projekty lub zajęcia na konferencji podsumowującej realizację projektu; przekazanie informacji do szkół;
- 24 kwietnia 2023 r. – konferencja podsumowująca – prezentacja wybranych projektów i zajęć realizowanych w szkołach;
- do 12 maja 2023 r. – przesłanie formularza zgłoszenia dobrej praktyki na adres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Harmonogram szkoleń dla nauczycieli
Temat |
Miejsce |
Termin |
Moduł 1. STEAM w teorii |
ŚCDN w Kielcach, |
9 października 2022 r., godz. 8.30–13.30 |
Moduł 2. STEAM w praktyce |
23 października 2022 r., godz. 8.30–15.00 |
|
Moduł 3. STEAM-owy narzędziownik |
6 listopada 2022 r., godz. 8.30–13.30 |
|
Moduł 4. Projektowanie STEAM-owych zajęć |
platforma Moodle ŚCDN |
7 listopada 2022 r., godz. 14.30–17.30; 8 listopada 2022 r., godz. 14.00–15.30; 14 listopada 2022 r., godz. 15.00–16.30; 15 listopada 2022 r., godz. 14.00–15.30 |
Moduł 5. Sposoby ewaluacji i prezentacji STEAM-owych projektów |
ŚCDN w Kielcach, |
27 lutego 2023 r., godz. 15.00–18.00 |
Rejestracja/zgłoszenia
Należy zalogować się w Systemie Obsługi Szkoleń ŚCDN.
Koszt
Udział w szkoleniach realizowanych w ramach projektu jest bezpłatny.
Kontakt
Katarzyna Pluta, tel. 41 362 45 49 w. 123; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.